אבחון מוכנות (בשלות) לכתה א

מאת אבי סלע, פסיכולוג חינוכי

-

המעבר לכיתה א' הוא מעבר משמעותי ומרגש. ברוב המקרים המעבר, כמו מעברים אחרים בחיים, מלווה במתח מסויים ודורש הסתגלות לשינויים בסביבה הפיזית, בדרישות של המסגרת ובציפיות של הילד ומשפחתו. הסתגלות זו היא טבעית וחלק בלתי נפרד וחשוב מהתהליך ההתפתחותי. במקרים מסויימים קיים ספק לגבי בשלותו של הילד ומוכנותו לכיתה א', ספק זה מורגש לעיתים על ידי ההורים, לעיתים על ידי הגננת ולעיתים על ידי שניהם. במקרים שכאלו, ניתן להתייעץ עם איש מקצוע – פסיכולוג חינוכי.

לעיתים, שיחה אחת עם ההורים יכולה להפיג את החששות ולסייע בקבלת ההחלטה להעביר את הילד לכיתה א'. בפעמים אחרות, נדרש אבחון כדי להעמיק את ההיכרות עם הילד – עם יכולותיו ועם קשייו, אבחון שיכול לסייע בקבלת ההחלטה.

האם להשאיר את הילד שנה נוספת בגן חובה?

על-פי חוזר מנכ"ל (תשס"ה/9-א), בהחלטה נלקחים בחשבון מספר גורמים הקשורים בילד ואשר באים לידי ביטוי בתפקודו היומיומי וניתנים להערכה באמצעות אבחון:

–    סקרנות וענין בסביבה ובלמידה

–   יכולת לקבל סמכות וגבולות

–   כישורי תקשורת וחיברות

–  יכולת לווסת דחפים ורגשות

–  יכולת עמידה בתסכול ובקושי

–  יכולת התמדה

–  מידת ההתאמה בהתפתחות למין ולגיל

שיקולים נוספים להישארות בגן:

–   כאשר קיים איחור כללי בהבשלה – לרוב סוף השנתון (ילידי נובמבר דצמבר), או ילד שנולד פג  או חולני מאוד ומפסיד הרבה ימי גן.

–  איחור בתחום אחד – שנה נוספת תעזור לסגירת הפער – בעיקר חוסר בשלות רגשית.

–  במקרים מיוחדים של משבר במשפחה (לדוג' מוות, גירושין) כאשר לילד וגם למשפחה אין כוחות להתמודד עם שינוי ומעבר.