מבחנים ממוחשבים לאבחון קשב

מאת ד"ר צפריר, בשביל הקשב

מהם המבחנים הממוחשבים? האם הם באמת נחוצים? איזה מבחן טוב יותר ? איך לבחור ? קיים בלבול רב בתחום זה ולעתים אף תחושה של מסחור וביצוע בדיקות באופן לא אחראי ואף מיותר. אין ספק כי המבחנים הממוחשבים יכולים לספק מידע התומך באופן משמעותי באבחנה. אך חשוב להיות זהיר ולהשתמש בהם בתבונה.

בסקירה הבאה אנסה לעשות קצת סדר בכאוס הקיים כיום בשוק פרוץ זה.

במסגרת תהליך אבחון להפרעת קשב וריכוז , מקובל לאסוף מידע מכמה שיותר מקורות על מנת לבסס היטב את האבחנה. המקורות המקובלים הינם:

  1. שיחת תשאול מקיפה עם המטופל עצמו (בהתאם לגילו), עם ההורים, וכן שיחות לקבלת מידע מן הצוות החינוכי בבית הספר, מדריכים, מטפלים שונים אם יש, וכל דמות אחרת שהינה משמעותית בחיי הילד ותפקודו היומיומי.
  2. איסוף מידע באמצעות שאלונים שממלאים המטופל, הוריו והמורים או הגננות. קיימים שאלונים סטנדרטיים עם נורמות המותאמות למין ולגיל המטופל.
  3. מקור מידע נוסף הינו מבחן ממוחשב אשר הופך ליותר ויותר פופולארי. מבחן ממוחשב בודק תפקודים קוגניטיביים ומהוה כלי עזר באבחון קשב וריכוז. הוא יכול להועיל , אם כי אינו חובה בכל נבדק, ויבוצע על פי שיקול הדעת של הרופא המאבחן .

מהם סוגי המבחנים הממוחשבים שיש בשוק ?

מבחינים כיום במספר סוגים של מבחני קשב:

  1. הסוג הראשון והנפוץ ביותר הינו מבחן ביצוע מתמשך – הקרוי CPT – CONTINUOUS PERFORMANCE TEST. בקבוצה זו נכללים מבחנים כמו ה- TOVA המוכר ביותר, מבחן קונורס הקרוי CPT-II , IVA ועוד. בבדיקה זו מתקבלים ממצאים אובייקטיביים על אפיוני הקשב של המטופל, ביחס לנורמה של בני גילו.
  2. סוג נוסף, הינו אבחון נוירו פסיכולוגי ממוחשב רחב יותר, כשהנפוץ והמוכר ביותר בארץ הינו ה- BRC - BRAIN RESOURCE COGNITION . בדיקה ממוחשבת המבוססת על טסטים נוירו פסיכולוגיים ידועים. התפקודים הנבדקים הנם: מוטוריקה, קשב, זיכרון, ארגון ותכנון, שפה. נבדקים מספר תחומי קשב: קשב שמיעתי, קשב חזותי, קשב מתמשך, מיקוד וסינון, הפניית קשב וניהול קשב. מתקבל פרופיל קוגניטיבי מקיף ומפורט המציג את יכולות הנבדק ביחס לנורמה, על פי גיל ושנות לימוד, ומצביע על נקודות החוזק והחולשה שלו.

מבחני CPT

מבחנים אלה משמשים הן לצורך אבחון קשב והן למטרות מחקר. במבחנים אלה ניתן להעריך את יכולת הקשב המתמשך של הנבדק , ואת יכולתו לעכב תגובות (אימפולסיביות).
במהלך המבחן, מוצג לנבדק רצף של גרויים (לרוב חזותיים כמו ב- TOVA, וב- CPT-II , אולם ישנם גם מבחנים שמיעתיים כמו ב- IVA). מרבית המבחנים נמשכים 14-22 דקות. המרכיבים העיקריים הנבדקים הם זמן תגובה ודיוק הביצוע.
תפקודו של הנבדק מושווה לנורמה של בני גילו.

במהלך הבדיקה יושב בחדר בוחן הצופה בנבדק ובתגובותיו. תצפית זו הינה חלק בלתי נפרד מהבדיקה , שכן ניתן לקבל ממנה מידע רב. למשל היפראקטיביות לא נבדקת במבחן הממוחשב, אך צופה בחדר בהחלט עשוי לדווח עליה. לכן חשוב לשים לב כי אכן יש בוחן כזה בעת הבדיקה.

חשוב לבצע את הבדיקה בסביבה שקטה ונטולת הפרעות, וכשהנבדק אינו עייף.

ניתן לבצע את הבדיקה בשני חלקים, קודם ללא תרופה, ואחר כך עם ריטלין, על מנת להעריך את השפעת התרופה על הנבדק.

הבדיקה הנפוצה ביותר בקבוצת מבחני ה- CPT היא TOVA, בדיקת קשב חזותי בה נבדקים הרכיבים: דיוק, השמטות, תוספות, מהירות התגובה והשתנות מהירות התגובה.

הבדיקה מבוצעת בתחילה ללא ריטלין ואחר כך עם ריטלין, ומספקת ניתוח של השוואת ביצועי הנבדק לביצועי נבדקים בני גילו באוכלוסייה הכללית ובאוכלוסיה עם הפרעת קשב. בדיקת TOVA מאפשרת לבדוק ילדים צעירים (גילאי 5-6 ), בזכות פשטותה ואורכה הקצר יחסית (22 דקות).

מבחן BRC

בדיקה ממוחשבת המבוססת על טסטים נוירו פסיכולוגיים ידועים. התפקודים הנבדקים הנם: מוטוריקה, קשב, זיכרון, ארגון ותכנון, שפה.

לעומת בדיקות ה- CPT, אשר מתמקדות בבדיקת קשב מתמשך, בודקת ה-BRC את כל תחומי הקשב המוכרים: קשב שמיעתי, קשב חזותי, קשב מתמשך, מיקוד וסינון, הפניית קשב וניהול קשב.
מתקבל פרופיל קוגניטיבי מקיף ומפורט המציג את יכולות הנבדק ביחס לנורמה, על פי גיל ושנות לימוד, ומצביע על נקודות החוזק והחולשה שלו.

גם כאן במהלך הבדיקה יושב בחדר בוחן הצופה בנבדק ובתגובותיו. תצפית זו הינה חלק בלתי נפרד מהבדיקה.

משך האבחון 50 דקות. קהל היעד הוא נבדקים קוראים (ילדים מכתה ב' ועד קשישים).

גם כאן ניתן לחזור על הבדיקה עם ריטלין, אך יש לקחת בחשבון כי הבדיקה הינה ארוכה ומעייפת, ובדיקה חוזרת הינה מסורבלת יותר מאשר בבדיקות ה- CPT הקצרות יחסית. ניתן גם לחזור רק על חלק מתתי המבחנים, ולא על כל הבדיקה.

מהם יתרונות האבחונים הממוחשבים ?

  1. המבחנים הינם אובייקטיביים, בניגוד לראיון או לשאלונים המושפעים מחוות דעתו הסובייקטיבית של הנשאל או של המאבחן.
  2. המבחנים בודקים את הקשב ללא הפרעות של הסביבה.
  3. המבחנים מאפשרים לבדוק השפעת תרופה ויעילותה לגבי הנבדק.
  4. המבחנים מאפשרים השוואת התפקוד של הנבדק מול ביצועי נבדקים "רגילים" בגילו ומול נבדקים עם הפרעת קשב בגילו.
  5. המבחנים מאפשרים מעקב תקופתי ויכולים לשמש מדד ליעילות הטיפול או המינון התרופתי לנוכח שינויים שחלו בגיל, במשקל, במצב הנפשי ובתנאי הסביבה של המטופל.

מהם חסרונות המבחנים הממוחשבים ?

  1. המבחנים אינם מחקים את תנאי המציאות. ישיבה מול מחשב בחדר שקט אינה דומה להתנהלות רגילה של המטופל ולהתמודדות בחיי היומיום .
  2. המבחנים עלולים להיות מושפעים מגורמים חיצוניים כמו רעש או הסחה
  3. המבחנים עלולים להיות מושפעים מגורמים פנימיים של הנבדק כמו עייפות ,רעב, מצב רוח, או לחץ.
  4. המבחנים עלולים להיות מושפעים מרמת האינטליגנציה של הנבדק. נבדקים בעלי אינטליגנציה גבוהה מצליחים לרכז מאמץ בזמן בדיקת ה CPT ולהציג פרופיל שאינו תואם הפרעת קשב. עם זאת, מחקרים מראים, שכאשר המטלה משעממת מספיק מחד וארוכה דיה מאידך, דפוסי הקשב הלקויים ניכרים גם בקרב בעלי אינטליגנציה גבוהה.
  5. המבחנים מסוג CPT בודקים רק חלק ממכלול יכולות הקשב. קשב מורכב ממגוון תפקודים – מיקוד קשב, קשב שמיעתי, קשב חזותי, פיצול קשב, הסטת קשב, תפקודים ניהוליים ועוד. במבחני CPT נבדקים רק חלק ממכלול התפקודים הללו . אמנם אלו בדרך כלל היכולות המרכזיות בהפרעת קשב וריכוז , אך לעתים הקשיים הינם דווקא בתחום אחר, שלא נבדק.
  6. במבחנים הממוחשבים נעשה לרוב שימוש בגרויים פשוטים, והם אינם משקפים את הגרויים המורכבים בהם נתקל הנבדק בחיי היומיום.

זהירות !!!

שימוש שגוי!

בשנים האחרונות אנו עדים למגמה מדאיגה להסתמך על ממצאי בדיקות הקשב הממוחשבות כקריטריון יחיד לקיומה או שלילתה של הפרעת קשב וריכוז – ADHD  . מכונים צצים כפטריות אחרי הגשם ומציעים בדיקות CPT, אותן הן מציגים כאבחון קשב.
חשוב לציין כי גישה זו היא שגויה ואיננה אחראית. בדיקת ה – CPT היא כלי אחד ממערך האבחון השלם של הפרעת קשב וריכוז ואין להסתמך עליה באופן בלעדי לקביעת הפרעת קשב.

קיים חוזר מנכ"ל של משרד הבריאות המפרט בבירור מה צריך לכלול תהליך של אבחון קשב , מי מוסמך לאבחן ואיך. מומלץ לקרוא חוזר זה בעיון לפני פנייה לאבחון, ולהיזהר שלא ליפול בפח של אבחון לקוי.

לקריאת חוזר המנכ"ל לחצו על הקישור הנחיות משרד הבריאות "אמות מידה לאבחון הפרעת קשב וריכוז ( ADHD )"

תגיות: , , , , , ,

/* comments are closed. */

השאירו תגובה

*/