מהי בעצם הפרעת קשב וריכוז ?

מאת ד"ר צפריר, בשביל הקשב

הפרעת קשב וריכוז, ADHD ,  הינה תכונה מולדת , בעיה גופנית, שביטוייה העיקריים הינם רגשיים.

התכונה עצמה של ADHD היא היכולת לקלוט בו זמנית מגוון רב של גירויים ולהתייחס לכולם באופן שווה. כלומר, העדר היכולת לבודד גירוי אחד ולהתייחס אליו בלבד, תוך התעלמות מהגירויים האחרים. הכל מעניין, הכל חשוב ולא מחמיצים שום דבר. תכונה זו יכולה להקנות יתרון משמעותי במצבים מסוימים, כמו צייד או לחימה . אך במציאות של המאה ה-21, כשתלמיד נדרש לשבת בכתה ולהקשיב למורה לאורך זמן,תוך התעלמות מכל הגירויים האחרים שעוברים בסביבה, יכולים להתעורר קשיים רבים. לבעלי ADHD קשה מאד להתמודד עם פעילות מונוטונית , חד גונית, כמו קריאת ספר, האזנה לשיעור או הכנת שיעורי בית. מצד שני, במצבים בהם יש גירוי ממקד , בעיקר מסכים (טלויזיה, מחשב) , או משהו שמאד מעניין את בעל הפרעת הקשב – התכונה לא תבוא לידי ביטוי והוא יוכל להתרכז.

ההפרעה מתבטאת בהפרעות בריכוז ובקשב, אימפולסיביות ולעתים פעילות יתר, היפראקטיביות. התסמינים של הפרעות קשב וריכוז יכולים להיות שונים מאד מאדם לאדם , הן בחומרתם והן בעוצמתם. גם באותו האדם עצמו ייתכנו שינויים בהתבטאות בתקופות ובמצבים שונים. התסמינים אף משתנים באופיים עם הגיל.

למרות שקיימים מאפיינים ברורים של שינויים במבנה המוח ובתפקודו, הפרעת הקשב הינה בעיה שקופה. לא ניתן לראות את הבעיה עצמה. רואים רק את תוצאות הלוואי וההשלכות שלה. לעתים רואים ביטויים התנהגותיים , בעיקר אם יש גם היפראקטיביות. בהפרעות קשב ללא היפראקטיביות לא תמיד רואים את הקושי, ולעתים קרובות מופיעה מצוקה רגשית על רקע בעיה שלא אובחנה. גם האדם עצמו לא תמיד מזהה את הסימנים. הוא רגיל לחוויה שלו, כל החיים הוא חי ככה, עם "תחנת רכבת בראש" כפי שהיטיבה להגדיר זאת ד"ר איריס מנור, ולא יודע שאצל אחרים זה אחרת.

תוכלו לקרוא על ההגדרות השונות להפרעת קשב וריכוז בקישור הבא- הפרעת קשב וריכוז על קצה המזלג.

שכיחות

הפרעת קשב וריכוז הינה מצב שכיח הקיים ב- 5-10% מילדי בית הספר. בגיל המבוגר מעריכים את השכיחות כיום כ- 6% . בילדות שכיחות ההפרעה הינה פי 2-3 בבנים. בגיל המבוגר השכיחות שווה בין המינים.

מהלך הפרעת הקשב לאורך החיים

מאחר והפרעת קשב הינה תכונה, הרי שזו מלווה את האדם לכל אורך חייו. יש לה ביטויים שונים בגילאים שונים . בילדות המוקדמת בולטת יותר הפעלתנות, היפראקטיביות. בבגרות בולטים יותר מאפייני הקשב.

המאפיינים בגיל הצעיר

בגיל הרך הביטויים הינם לא ספציפיים. התינוק הינו פעלתן, ערני וזריז. לעתים קרובות אינו ישן לילה שלם עד גיל שנה ויותר. התנועתיות הרבה בולטת, ולעתים קרובות ההתפתחות המוטורית מהירה .

בילדים בגיל הגן , בשנים הראשונות, בולט בעיקר חוסר שקט, קושי בגבולות, התפרצויות בכי וזעם קשות ולעתים ללא סיבה ברורה. כמוכן אופייניים קושי בהשלמת משימות, חוסר ריכוז, קושי לציית לחוקים (כמו חוקי משחק למשל) ופעלתנות יתר , היפראקטיביות.

רועש בסביבתו של ילד עם ADHD. המשחק שלו לעתים קרובות רועש ומלווה במלל רב וקולות. הוא דברן, רץ וקופץ. משפטים שגורים בפי ההורים הם תירגע, תן לי קצת שקט, אולי תנוח רגע …

הקשיים הופכים להיות בולטים יותר בגן חובה, עת הדרישות מהילד עולות והחוקים הופכים יותר מוגדרים. עם זאת, יש הרבה ילדים שמגיעים לגיל בית הספר ללא כל חשד של קיום התכונה הזאת בהם.

לעתים קרובות יש קשיי ויסות, מתקשים במעברים ממצב למצב , בוכים בקלות. הקושי במעברים יכול להתבטא בכך שקשה להם להירדם , מתקשים "להוריד את הטורים" . מלבד הקושי להירדם קיימים קשיי שינה נוספים .

ביטוי נוסף יכול להיות קושי במעבר מגן לבית הספר, קושי במעבר מהפסקה לשיעור, ומנושא לנושא בשעור עצמו, קושי בהחלפת מורה, ועוד ועוד. הילד חי בעולם מוצף בגירויים , הוא רואה ושומע הכל, וקשה לו להתרכז בדבר אחד בלבד. הרבה פעמים הילד מוצא את עצמו חולם, חושב על דברים אחרים, ומפספס חלק ממה שנאמר בכתה. הילד מתקשה לשבת בשקט, יש לו דחף פנימי לזוז כל הזמן והוא צריך להתאמץ מאד להתגבר על הדחף הזה. "זה לא שאני רוצה לזוז, הגוף שלי מכריח אותי לזוז כל הזמן".

הקשיים הינם גם בביה"ס וגם במסגרות אחרות. בבית יש קושי בהכנת שיעורים, המטלות הביתיות אינן מבוצעות כמצופה מילד בן גילו , ההתארגנות קשה. קימה בבוקר להתארגן לבית הספר , או התארגנות ערב לקראת שינה הופכות להיות מבצע מאתגר. לעתים קרובות ניתן לתאר זאת אף כשדה קרב. הרבה מתחים נוצרים בין ההורים לילדים על רקע זה.

לעתים קרובות לבעלי הפרעת קשב וריכוז יש הפרעות נילוות המסבכות את המצב עוד יותר. רבים סובלים גם מרגישות יתר תחושתית .התוצאה היא שנגיעה אקראית על ידי ילד אחר מפורשת כ"מכה" או "הצקה" . חוסר הנוחות של הילד עם הפרעת הקשב גורמת לו להגיב, והתגובות הופכות הרבה יותר קשות ותוקפניות עם הזמן. החברים מתחילים זהות אותו כילד כעסן, ילד מתפרץ, ילד אלים, ילד בעייתי. וילדים כילדים נהנים להתגרות בו , לעצבן אותו ולעורר אותו לתגובה.

לרבים יש קשיי קואורדינציה, מסורבלות ותסכול סביב התפקוד המוטורי .

לעתים קרובות קיים קושי לשלוט בדחפים. נוטים להידלק בבת אחת , ולהתפוצץ, לעתים קרובות לא ברור מה הטריגר. ככל שמנסים להרגיע יותר , כך הם מתפוצצים יותר, ומגיעים לעצמות גבוהות. קשה להתמודד עם התקפי הזעם האלה , והם אינם מגיבים לטיפול בריטלין. הטיפול הינו התנהגותי , ובמקרים קשים נחוצות תרופות אחרות.

ילדים רבים עם הפרעת קשב וריכוז סובלים מקשיים נוספים כמו ליקויי למידה, חרדה, דכאון, הפרעות התנהגות שונות , טיקים ועוד. אבחון וטיפול בהפרעות קשב וריכוז מוקדם ככל האפשר הינו הבסיס להתפתחות תקינה של ילדים אלה, יצירת דפוסי הסתגלות והפיכת התכונה המולדת ליתרון.

המאפיינים בגיל מבוגר יותר

עם הגיל , מאפייני ההיפראקטיביות והאימפולסיביות פוחתים , ובולטים יותר מאפייני הפרעת הקשב עצמה. ההיפראקטיביות הופכת הרבה פעמים למעין חוסר שקט פנימי, חוסר מנוחה.

המבוגרים מאופיינים לעתים קרובות במוסחות , פתיל קצר, אי שקט, קושי להשתלב במסגרות ולציית לחוקים , נטייה לדחיינות, אי השלמת משימות , רעשנות . רובם לא יודעים להגיד מה מפריע להם, ואם לא אובחנו בילדות אינם מודעים להפרעת הקשב. לעתים קרובות, רק לאחר שנטלו ריטלין , מתחוור להם לראשונה שאפשר גם אחרת.

גם בגיל המבוגר יותר קיימת שכיחות יתר של הפרעות נילוות, כולל דכאון, חרדה , עברינות, שימוש בסמים ואלכוהול.

בגיל ההתבגרות קיימת חוסר יציבות רבה ושינויים הורמונאליים. מתבגרים מתקשים להשלים עם השונות, עם הפגיעה בדימוי העצמי שלהם , עם הצורך בטיפול תרופתי. בגילאים אלה שכיחה בדיקת גבולות מתמדת, שיכולה להתבטא למשל בנהיגה מסוכנת או בהתנהגות מינית חופשית מאד. יש לשים לב לנטיות אובדניות שהינן שכיחות יותר בגיל זה. כמוכן עלולה להופיע התנהגות עבריינית ונטייה לשימוש באלכוהול ובסמים. אלה עשויים להיות חמורים יותר באלה שאינם מאובחנים ואינם מטופלים.

בנוסף יש מעורבות יתר בתאונות שונות , כולל תאונות דרכים. במחקרים נמצא מעורבות של פי 4 מכלל האוכלוסייה בתאונות דרכים באנשים עם הפרעת קשב וריכוז שלא טופלו.

במבוגרים הביטויים גולשים לכל תחומי החיים. מופיעים קשיים באוניברסיטה, קשיים בעבודה, פיטורין תכופים, קשיים בחיי המשפחה. קשיים בתכנון הפיננסי עם נטייה לקניות אימפולסיביות. האישיות של מבוגר עם הפרעת קשב וריכוז מתבטאת בנוקשות, נטייה לצבוע את העולם בשחור/לבן. קיים קושי להתמודד עם לוחות זמנים וההתמודדות יכולה להתאפיין בהתעלמות מוחלטת או לחילופין באובססיביות מרובה , עם ניהול רשימות קפדני. עם זאת רבים יודעים להפוך את ההפרעה ליתרון והופכים להיות מצליחנים בולטים בתחומם – אמנים, שחקני קולנוע, ספורטאים ומנהיגים. עוד על כך תוכלו לקרוא בקישור – האם יש יתרונות לאנשים עם הפרעת קשב וריכוז.

המהלך מושפע מאד מביצוע אבחון הפרעת קשב וריכוז מוקדם ומטיפול נכון. הן טיפול בהפרעת הקשב והן טיפול במצבים הנלווים לה. לכן בכל מקרה של ספק מומלץ לפנות בהקדם ולבצע אבחון הפרעות קשב וריכוז מקצועי.

עוד תוכלו לקרוא בקישור תהליך אבחון הפרעת קשב וריכוז.

קראו על טיפול בתרופות מעוררות : ריטלין – מציאות ומיתוס

לפגישת ייעוץ אישית עם ד"ר צפריר אסנת  צרו קשר.

תגיות: , , , , , , , , , ,

/* comments are closed. */

השאירו תגובה

*/
דילוג לתוכן