טיפים לקראת אבחון קשב וריכוז

מאת ד"ר צפריר, בשביל הקשב

ההחלטה לפנות לאבחון הפרעת קשב וריכוז הינה החלטה משמעותית, טעונה רגשית , ולא קלה. מי מאתנו לא רוצה שהילד שלו יהיה מושלם ? לוקח הרבה זמן והרבה מחשבה להגיע להחלטה לפנות לאבחון הפרעות קשב וריכוז.

עם זאת מדובר בהחלטה חשובה, שלא כדאי לדחות אותה כשחושדים שיש בעיה. אבחון מוקדם של הפרעת קשב וריכוז עשוי לשנות את מהלך החיים של הילד, ולאפשר לו התפתחות רגשית תקינה, למנוע פגיעה בדימוי העצמי , ולאפשר מיצוי של מלוא הפוטנציאל האישי שלו.

בעת האבחון סביר להניח שגם הילד וגם הוריו יהיו במתח, חרדה וחוסר וודאות. שאלות רבות מציפות, יש חשדנות רבה, והתלבטויות הן חלק בלתי נפרד מהתהליך.

להלן מספר טיפים שיהפכו את התהליך לקל יותר עבורכם ועבור ילדכם.

הכנה לשהות ממושכת

אבחון הפרעת קשב וריכוז הינו ממושך ובדרך כלל לא קל לילד לשבת במשך כל הפגישה . דאגו להביא עימכם אמצעים להעסיק את הילד בעת הראיון. בחרו את מה שילדכם אוהב – ספר, משחק מחשב, מכשיר MP3/4 . במרפאה יש מספר משחקים וכן ניירות וצבעים לתעסוקה עצמית. בחלק מהמקומות יש גם מכשיר TV .

בנוסף חשוב לדאוג לאוכל ולשתייה .

פיצול אבחון קשב וריכוז למספר חלקים

התייעצו בעת קביעת התור. בדרך כלל כדאי לפצל את האבחון למספר חלקים, על מנת להקל על הילד ולמנוע ממנו עומס ממושך. לעתים קרובות יבוצע בחלק אחד תשאול, בחלק השני מבחנים ממוחשבים, ובפגישה השלישית סיכום. משך האבחון הכולל הינו כ-3 עד 4 שעות.

הכנת הילד לאבחון

הסבירו לילד בשפה מובנת לו את מטרת אבחון קשב וריכוז. לא מדובר בעוד בחינה, הוא לא חייב להצטיין. המטרה היא לא לבחון את הילד, אלא לעזור לו, לאתר את הקשיים ולמצוא פתרונות. אין באבחון שום דבר כואב, ושום דבר קשה . יש לו הזדמנות להביא את כל מה שמפריע לו , לדבר על מה שמטריד אותו ולהיות במרכז העניינים.

לעתים יידרש הילד בעת האבחון הממוחשב לבלוע כדור. במידה וילדכם אינו יודע לבלוע כדורים, יידעו את צוות המרפאה אשר יתנו לכם טיפים כיצד להתגבר על כך. בדרך כלל ניתן ללעוס את הכדור יחד עם מאכל, כמו פרוסת לחם עם שוקולד למשל. הביאו איתכם מאכל מתאים לילד שלכם.

שתפו את כל המידע שבידיכם

ככל שהמידע שתמסרו למאבחן יהיה מלא יותר, כך אבחון קשב וריכוז יהיה מדויק יותר. כאמור, אין בדיקת מעבדה אחת אבחנתית . המאבחן מסתמך על הראיון ועל המידע שאתם מביאים לו. לכן חשוב שתביאו איתכם כל מה שיש. אם ילדכם עבר אבחונים קודמים כלשהם, חוות דעת של אנשי מקצוע שונים ואנשי חינוך, שאלונים מלאים שלכם ושל המורה או הגננת. רצוי להביא גם מחברת או שתיים של הילד וכן גליונות הערכה (תעודות) מבית הספר.

מותר שיהיו דעות שונות. ייתכן שהמורה או הגננת יראו את הילד באופן שונה מכם. האבחנה חייבת להיות מבוססת על מספר תחומי חיים של הילד. לכן שתפו את כל הגורמים המעורבים בחיי הילד, צוות חינוכי בביה"ס, צהרון, חוגים, מטפלים שונים. אתם לא משחדים את המאבחן, אתם פשוט מוסרים לו מידע. מאבחן טוב יידע לזקק את המידע, למצות אותו ולבנות תמונה מלאה ואמינה של מצבו של ילדכם.

תגיות: , , , , ,

/* comments are closed. */

השאירו תגובה

*/