האם יש תהליך מובנה לאבחון קשב וריכוז ?

אבחון מוקדם ונכון של הפרעת קשב וריכוז הוא חיוני לתפקוד תקין של האדם , לבריאותו , ולהתפתחות רגשית תקינה!

מאת ד"ר צפריר, בשביל הקשב

אבחון הפרעות קשב וריכוז ( ADHD ) הינו תהליך, המורכב ממספר שלבים. אין כיום בדיקה אחת ברורה, שמאפשרת לאשר או לשלול את קיום האבחנה. האבחנה היא קלינית , על פי קריטריונים מוגדרים. במהלך תהליך האבחון יאסוף המאבחן מידע רב ככל הניתן , ממגוון מקורות , כולל הילד, ההורה והצוות החינוכי. רק לאחר ניתוח כל המידע ביחד, יוכל המאבחן לקבוע האם אכן מדובר בהפרעת קשב וריכוז , האם היא הפרעת קשב טהורה או שנלווים אליה קשיים נוספים , או שמא מדובר בכלל בבעיה אחרת הגורמת באופן משני לפגיעה בקשב כמו למשל ליקוי ראיה או דיכאון.

מתי לפנות לאבחון קשב וריכוז ?

ההחלטה לפנות לאבחון ADHD הינה החלטה משמעותית, טעונה רגשית , ולא קלה. מי מאתנו לא רוצה שהילד שלו יהיה מושלם ?
עם זאת מדובר בהחלטה חשובה, שלא כדאי לדחות אותה כשחושדים שיש בעיה. אבחון מוקדם של הפרעת קשב וריכוז עשוי לשנות את מהלך החיים של הילד, ולאפשר לו התפתחות רגשית תקינה, למנוע פגיעה בדימוי העצמי , ולאפשר מיצוי של מלוא הפוטנציאל האישי שלו.
ההפניה יכולה להיות עצמית, ע"י ההורים שרואים שיש קשיים, או ע"י איש מצוות החינוך שמכיר את הילד ומזהה סימנים אופייניים . על הסימנים האופייניים לילדים עם הפרעות קשב וריכוז תוכלו לקרוא במאמר על מאפייני הפרעת קשב וריכוז.

למי לפנות לביצוע אבחון הפרעות קשב וריכוז ? למי מותר לבצע אבחון הפרעת קשב וריכוז ?

לשאלה מי רשאי לאבחן הפרעת קשב וריכוז: עפ"י הנחיות משרד הבריאות "אמות מידה לאבחון הפרעת קשב וריכוז ( ADHD ) אבחון חייב להיעשות על ידי איש מקצוע רפואי , רופא מומחה בתחומו, אשר התמחה ורכש ניסיון בטיפול בהפרעות קשב וריכוז :

  1. פסיכיאטר ילדים או מבוגרים
  2. נוירולוג ילדים או מבוגרים
  3. רופא ילדים שעבר התמחות ורכש ניסיון בהפרעות קשב וריכוז
  4. רופא ילדים עם ניסיון בהתפתחות הילד

הרופא המומחה הוא האחראי לאבחון , ובדרך כלל במהלך האבחון ייעזר באנשי מקצוע נוספים , בכל מקרה עפ"י הצורך ועפ"י מה שרלבנטי לו.

רצוי לפנות תחילה לרופא הילדים שלכם, אשר יוכל לתת לכם הכוונה ראשונית, מידע מי אנשי המקצוע באזור המגורים שלכם, והפנייה לבדיקות ראשוניות כפי שיפורט בהמשך.

מהו תהליך אבחון הפרעת קשב וריכוז?

כל אבחון הפרעת קשב וריכוז חייב לכלול הערכה קלינית מפורטת ושאלוני אבחון:
ההערכה הקלינית כוללת :

  1. היסטוריה מפורטת של הילד ומשפחתו
  2. הערכה מלאה עפ"י הקריטריונים של ה- DSM
  3. הערכה של הפרעות אפשריות אחרות
  4. בדיקה קלינית מפורטת כולל בדיקה קלינית-רגשית-התנהגותית ובדיקה נוירולוגית.

השאלונים הינם שאלוני אבחון, אותם ממלאים בד"כ גם ההורים וגם המורים. בילדים בוגרים יותר יימסרו שאלונים גם לילד עצמו. השאלונים יסייעו לקבל מידע לגבי כל מישורי חייו של הילד, הן בבית והן בביה"ס.
כלים נוספים לאבחון עפ"י הצורך
מעבר להערכה הקלינית ולשאלונים, ניתן להיעזר בכלים נוספים, עפ"י שיקולו של המאבחן וצרכיו של המאובחן. מאחר ויש הרבה פעמים תחלואה נלווית חשוב להקפיד ולאבחן היטב כל אפשרות כזו, וכן לשלול מצבים אחרים העלולים לחקות הפרעת קשב.
כלים נוספים העומדים לרשותינו הינם -

  1. אבחון ממוחשב – קיימים סוגים רבים של מבחנים ממוחשבים ( TOVA , CPT , BRC ועוד), לכל אחד יתרונותיו וחסרונותיו. המאבחן עשוי לבחור בכלי שנוח לו, כשמטרת האבחון הממוחשב הינה תוספת מידע אבחנתי , ובחינת יעילות של טיפול תרופתי. זה לא חובה, בוודאי לא תנאי הכרחי, אך לעתים מועיל וחשוב לחידוד נקודות מסוימות כמו תגובה לתרופה או מצבים נלווים. אבחון ממוחשב הינו שלב אחד בלבד בתהליך אבחון קשב וריכוז , ובשום מקרה אין האבחון הממוחשב בה במקום תהליך האבחון !
  2. אבחון דידקטי או פסיכו-דידקטי כאשר קיים חשד לגבי הפרעות למידה נילוות , או כשיש צורך בהערכה קוגנטיבית.
  3. הערכה פסיכולוגית או פסיכיאטרית או נוירו-פסיכולוגית כאשר עולים קשיים רגשיים או חשד להפרעה נלווית כמו דיכאון , חרדה , שימוש בסמים , דימוי עצמי נמוך , קשיים בציר התקשורתי , או חוסר יציבות במשפחה.
  4. הערכה נוירולוגית במידה והבדיקה הנוירולוגית הראשונית אינה תקינה , או אם עולה חשד לגורמים נוירולוגיים כמו ניתוקים , אפילפסיה , ומחלות נוירולוגיות אחרות כגורמים אפשריים להפרעות הקשב.
  5. הערכה על ידי אנשי מקצועות הבריאות הנלווים – מרפאים בעיסוק , קלינאי תקשורת , עבודה סוציאלית , פיזיוטרפיה , כאשר עולה צורך עקב קשיים ספציפיים באחד מהתחומים הללו.
  6. הערכה במעבדת שינה כאשר עולה חשד להפרעת שינה משמעותית , שיכולה להיות גורם לקשיים בקשב או הפרעה נלווית להפרעת הקשב. חשוב לאבחן ולטפל בהפרעות שינה אשר יכולות לסבך ולהחמיר את הקשיים.

בדיקות נוספות

בדרך כלל יבקש המאבחן לבצע מספר בדיקות בסיסיות אצל רופא הילדים, כחלק מתהליך אבחון הפרעת קשב וריכוז, ובהמשך גם לפני התחלת טיפול תרופתי. הבדיקות המקובלות הן :

  1. ראיון רפואי ובדיקה גופנית מלאה, שגרתית לוודא שאין מחלות רקע.
  2. בדיקות דם בסיסיות הכוללות ס"ד , רמות ברזל , כימיה בסיסית כולל תפקודי כבד. לעתים עפ"י שיקול קליני גם בדיקת וויטמין B12 , ותפקודי בלוטת התריס. בדיקות אלה נחוצות באופן חד פעמי על מנת לוודא שהכל תקין.
  3. בדיקות ראיה ושמיעה – לשלילת ליקויים בתחומים אלה , העלולים באופן טבעי לפגוע בקשב…
  4. במידה ויוחלט על מתן טיפול תרופתי יש לבצע בדיקת אק"ג לפני תחילת הטיפול.
  5. במידה ויוחלט על מתן טיפול תרופתי יש לבצע מעקב מסודר של מדידות משקל , גובה , לחץ דם ודופק אצל רופא הילדים ולהביא את התוצאות לפגישות המעקב.

סיכום אבחון הפרעת קשב וריכוז

לאחר השלמת כל התהליך האבחוני , יסכם המאבחן את הממצאים ויערוך פגישת סיכום עם ההורים והילד. במהלך הפגישה ימסור ויסביר המאבחן למשפחה את ממצאי האבחון, את האבחנה , את ההשלכות והמשמעות של הקשיים. כמוכן יפרוש בפניהם את האפשרויות הטיפוליות ואת המלצותיו. מפגש זה חשוב ביותר , מאפשר למשפחה לשאול ולקבל תשובות , ופותח את הדרך לטיפול נכון ומועיל.

תגיות: , , , , , , , , , , , , ,

/* comments are closed. */

השאירו תגובה

*/