אבחון מוכנות (בשלות) לכתה א

מאת אבי סלע, פסיכולוג חינוכי

המעבר לכיתה א' הוא מעבר משמעותי ומרגש. ברוב המקרים המעבר, כמו מעברים אחרים בחיים, מלווה במתח מסויים ודורש הסתגלות לשינויים בסביבה הפיזית, בדרישות של המסגרת ובציפיות של הילד ומשפחתו. הסתגלות זו היא טבעית וחלק בלתי נפרד וחשוב מהתהליך ההתפתחותי. במקרים מסויימים קיים ספק לגבי בשלותו של הילד ומוכנותו לכיתה א', ספק זה מורגש לעיתים על ידי ההורים, לעיתים על ידי הגננת ולעיתים על ידי שניהם. במקרים שכאלו, ניתן להתייעץ עם איש מקצוע – פסיכולוג חינוכי.

לעיתים, שיחה אחת עם ההורים יכולה להפיג את החששות ולסייע בקבלת ההחלטה להעביר את הילד לכיתה א'. בפעמים אחרות, נדרש אבחון כדי להעמיק את ההיכרות עם הילד – עם יכולותיו ועם קשייו, אבחון שיכול לסייע בקבלת ההחלטה.

האם להשאיר את הילד שנה נוספת בגן חובה?

על-פי חוזר מנכ"ל ( חוזר מנכ"ל תשס"ה/9(א) 1 במאי 2005 , אשר הוחלף ע"י חוזר מנכ"ל תשע/8(א) 07 באפריל 2010) , בהחלטה נלקחים בחשבון מספר גורמים הקשורים בילד ואשר באים לידי ביטוי בתפקודו היומיומי וניתנים להערכה באמצעות אבחון:

–    סקרנות וענין בסביבה ובלמידה

–   יכולת לקבל סמכות וגבולות

–   כישורי תקשורת וחיברות

–  יכולת לווסת דחפים ורגשות

–  יכולת עמידה בתסכול ובקושי

–  יכולת התמדה

–  מידת ההתאמה בהתפתחות למין ולגיל

שיקולים נוספים להישארות בגן:

–   כאשר קיים איחור כללי בהבשלה – לרוב סוף השנתון (ילידי נובמבר דצמבר), או ילד שנולד פג  או חולני מאוד ומפסיד הרבה ימי גן.

–  איחור בתחום אחד – שנה נוספת תעזור לסגירת הפער – בעיקר חוסר בשלות רגשית.

–  במקרים מיוחדים של משבר במשפחה (לדוג' מוות, גירושין) כאשר לילד וגם למשפחה אין כוחות להתמודד עם שינוי ומעבר.

/* comments are closed. */

2 תגובות ל- “אבחון מוכנות (בשלות) לכתה א”

  1. ניצה:

    שלום,
    בתי כיום נמצאת בגן חובה למרות שהיא אמורה הייתה להיות שנה שנייה בגן טרום חובה אך מאחר והגננת הקודמת בשיחה עימי אמרה לי שהילדה מפותחת לגילה שכלית והכל היא ממליצה להעבירה השנה לגן חובה וכך היה.כיום הגננת הנוכחית מקיימת שיחות עם הורים לגבי כיתה א',אני משקיעה בילדתי המון וגם היא ילדה השואפת ליותר היא גם יותר מתקדמת מילדים שעולים לכיתה א' אפילו אנגלית היא יודעת (ממני)והגגנת עדיין אומרת לי שהיא קטנה לעלות וזאת רק בגלל הגיל,,מה לעשות?הילדה כל הזמן אומרת לכולם שהיא עולה לכיתה א' כי היא חכמה והיא כבר כותבת לבד מילים לקרוא לא אבל אם את אומרת לה שם או מילה היא כותבת ע"פ שמיעת האותיות וההברות…אז יש לי שיחה עם הגגנת בעוד שבועיים ,,מה עושים?מה לומר לה?איך לבקשה להמליץ להעלותה לכיתה א'?
    אשמח לקבל עיצה חכמה,,,ומה לומר לגגנת,,תודה

  2. Dr Zafrir:

    ניצה שלום
    לפי מה שאת מספרת, כדאי לבדוק את הנושא בצורה מקצועית. קיימים אנשי מקצוע שמתמחים בתחום ועושים אבחון שנקרא אבחון הדלגה. במרכז שלנו "בשביל הקשב" בכרכור, יש פסיכולוג העושה אבחונים כאלה.את יכולה לנסות לפנות לשירות הפסיכולוגי ביישוב שלך ולברר אם עושים שם אבחונים מתאימים או לקבל מהם המלצה למאבחן באיזור מגוריך.לפעמים במרכזי התפתחות הילד ניתן לקבל מענה לכך. לאחר אבחון כזה תוכלי להחליט איך לנהוג. בהצלחה ! אסנת

השאירו תגובה

*/