DSM-4

כחלק מתהליך האבחון מתייחסים לאוסף של קריטריונים שנקראים DSM-4

למדו מהו ה- DSM-4-TR ומהם הקריטריונים המסייעים באבחון

הפרעת קשב וריכוז

מאת ד"ר צפריר, בשביל הקשב

מהו ה- DSM-4-TR ?

פירוש האותיות DSM-4-TR הוא:
(Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fourth Edition,Text Revision )

זהו מדריך היוצא לאור ע"י האגודה הפסיכיאטרית האמריקאית, שבו מרוכזות כל ההפרעות הנפשיות, תסמיניהן ואופן הטיפול בהן.
המדריך מתעדכן מפעם לפעם, וכל מהדורה ממוספרת. נכון להיום המהדורה האחרונה היא מהדורה מספר 4.
האותיות TR מייצגות את המלים Text Revision.
כלומר, הטקסט עבר תיקונים מאז שפורסם. העדכון האחרון התרחש בשנת 2000 ואילו המהדורה החמישית צפויה לצאת בשנת 2012.
המהדורה הנוכחית מקובלת ורווחת ברוב העולם המערבי: מרבית הפסיכולוגים והפסיכיאטרים לומדים אותה ופועלים לפיה.

מה החשיבות של DSM-4-TR באבחנת הפרעת קשב וריכוז?

ב- DSM-4-TR מופיעים בין השאר קריטריונים אבחנתיים לאבחון הפרעות קשב וריכוז בילדים ובמבוגרים. מקובל מאד לעבוד עם קריטריונים אלה מפני שהם מאפשרים לאנשי מקצוע לתקשר בשפה אחידה ולהבטיח שכמשתמשים באבחנה "הפרעת קשב וריכוז" המשמעות היא אחת וכולם מתכוונים לאותו הדבר.
היצמדות קפדנית לקריטריונים מבטיחה שלא יהיה אבחון יתר מחד ושיהיה דיוק רב יותר באבחנה מאידך.

מאחר ואין שום בדיקות מדויקות כמו בדיקות מעבדה או הדמיה כדי לאבחן הפרעת קשב וריכוז, האבחנה הינה קלינית, ומתבססת בין השאר על קריטריונים כמופיע ב- DSM.
באירופה מקובל להשתמש בסט אחר של קריטריונים הקרוי ICD-10 .

מה הן דרישות הסף לאבחון הפרעת קשב וריכוז ?

מרבית תסמיני ADHD מופיעים מפעם לפעם אצל כל אדם.
באנשים עם ADHD תדירות הופעתם גבוהה יותר והתסמינים מפריעים להם בחיי היום יום.
ההפרעה בתפקוד צריכה להיות ביותר ממישור חיים אחד (כלומר לא רק בביה"ס למשל, אלא גם בבית גם בבית הספר או בתפקוד החברתי ובבית הספר וכדומה).
כמו כן, קיימת דרישה כי התסמינים התקיימו במשך 6 חודשים לפחות לפני האבחון וכי הופיעו לפני גיל 7 שנים.
ההתייחסות לתסמינים לוקחת בחשבון גם את גיל הנבדק וכדי שניתן יהיה לאבחן את ההפרעה, התסמינים צריכים להיות לא תואמים לגיל הנבדק. הציפיות מילד בן 7 שונות לחלוטין מהציפיות ממתבגר למשל.

סוגי הפרעת קשב וריכוז

עפ"י הקריטריונים מחלקים כיום את הפרעת הקשב והריכוז – ADHD – לשלוש קבוצות עיקריות :

1. ADHD-C משולב – ADHD-HI  -I ADHD-PI . ADHD Combined Type

2. ADHD-PI מסוג של הפרעת קשב בעיקר – ADHD Predominantly Inattentive. קבוצה זו כונתה בעבר  ADD, Attention deficit disorder

3. ADHD-HI  מסוג היפראקטיבי אימפולסיבי בעיקר ADHD Predominantly Hyperactive-Impulsive.

הקריטריונים לאבחון הפרעת קשב וריכוז על פי DSM 4

מוצגים לפניכם סט הקריטריונים המסייעים לאבחון הפרעת קשב וריכוז
1. A או B

A

6 קריטריונים או יותר של תת קשב מהבאים מתקיימים במשך יותר מ- 6 חודשים ופוגעים בתפקוד:

א. חסר תשומת לב לפרטים
ב. קושי בקשב רצוף במשימות או משחק
ג. לעתים קרובות נראה כלא מקשיב כשפונים אליו.
ד. לא מצליח למלא הוראות ברצף, ולסיים משימה או מטלה , ולא עקב התנגדות או אי הבנה.
ה. קושי בארגון משימות או פעולות
ו. נמנע או לא אוהב מצבים המצריכים מאמץ מנטלי ארוך (כמו שיעורי בית למשל)
ז. נטייה לאיבוד חפצים.
ח. מוסח בקלות על ידי גורמים חיצוניים ופנימיים
ט. נוטה לשכחנות בתפקודי היום יום.

B

6 קריטריונים או יותר של היפראקטיביות ואימפולסיביות מהבאים מתקיימים במשך יותר מ- 6 חודשים ופוגעים בתפקוד:
היפראקטיביות
א. לעתים קרובות אי שקט מוטורי – תנועתיות יתר, התעסקות באצבעות
ב. לא נשאר יושב כשצריך
ג. נוטה לרוץ, לקפוץ ולטפס במצבים לא מתאימים
ד. מתקשה לשחק ברגיעה ובשקט
ה. בתנועה מתמדת, כאילו מונע ע"י מנוע
ו. מדבר יותר מדי
אימפולסיביות
א. מתפרץ לענות עוד לפני סיום השאלה
ב. מתקשה להמתין לתורו
ג. מתפרץ לשיחה או למשחק של אחרים

2 . חלק מהתסמינים הופיעו לפני גיל 7 שנים.
3. חלק מהתסמינים מופיעים ביותר מאחד משטחי החיים (בית, בית ספר/ עבודה, חברתי)
4. קיימת עדות ברורה לפגיעה תפקודית
5. לא ניתן לייחס את התסמינים לאבחנה פסיכיאטרית אחרת (כמו דיכאון, חרדה, הפרעות אישיות, אוטיזם ועוד)

למדו מה היא הפרעת קשב וריכוז.

תגיות: , , , ,

/* comments are closed. */

השאירו תגובה

*/